גולד המכללה הכלכלית בע"מ
הרצאות, סדנאות , קורסים , ספרים וקלטות בנושאי כלכלה ומשפט
רח’ יוחנן הסנדלר 15, חיפה | טלפון: 04-8110007 | goldcollege@gmail.com | gold-c.co.il

יועצים חיצוניים והמצאות מעביד

עובדים רבים בישראל עובדים בחברות שונות כנותני שירות מקצועי מטעם חברות מיקור חוץ. עובדים חיצוניים אלו אינם עובדי חברה בפועל אלא נותני שירות מקצועי לפרקי זמן מוגדרים ועבור משימות מסוימות. עובדים בכירים רבים בעיקר בחברות הזנק, משמשים כיועצים וסוג של קבלני משנה.

נשאלת השאלה, מה מעמדה של המצאה שממציאה, או אחד ממציאיה הוא עובד חיצוני ?

ובכן, מצב בעייתי זה נפוץ ביותר ומהווה מקור לבעיות אין ספור. לעיתים ניתן להיתקל במנכ"ל זועף ומתוסכל שמתלונן על יועץ שאינו רוצה לחתום על טפסי העברת ההמצאה (טפסי assignment) או שדורש תשלום נוסף עבור החתימה. "כבר שילמתי לו 500$ לשעה עבור הייעוץ הזה!", מתייפח המנכ"ל, "ועכשיו הוא רוצה עוד כסף, וגם אחוזים?!"

לעומת החוק הברור המעביר את זכויות העובד למעבידו בהמצאות שהומצאו ע"י העובד במהלך עבודתו ועקב עבודתו, מצבה של המצאת יועץ בעייתי יותר.

כרגיל, תכנון נכון והכנה מוקדמת היו מונעים את הבעיה. חוזה ייעוץ טוב חייב לכלול סעיפים ברורים והגיוניים המשייכים את המצאת היועץ לחברה ששילמה את שכרו. רצוי שהחוזה יכלול גם חובת "עזרה עתידית במימוש זכויות הפטנט" וזה אומר חתימה על מסמכים רלוונטים ,וזאת גם לאחר תום הייעוץ בין אם הוא בוצע ללא תמורה או תמורת התשלום המקובל על שעות הייעוץ.

רצוי לכלול גם נספח ובו תאור רחב אך ממוקד דיו של תחום הייעוץ. למשל, "הייעוץ יתמקד במתן פתרונות לבעיית נזילת שמן בקטרי רכבת ישראל". המיקוד נחוץ מכיוון שבתי המשפט לא יתנו ידם לחברה שמנסה לגזול את פרנסת היועץ. יועץ הידראוליקה שחתם על חוזה עם חברת רכבת ישראל המחייב אותו להעביר לרשותה כל המצאה בנושא "נוזלים" – לא יוכל לעבוד במקצועו, מכיוון שהידראוליקה היא היא תורת הנוזלים.

במצב זה, עשוי בית המשפט לפסול את החוזה ובכך להחזירנו למצב הלא רצוי בו אין חוזה כלל. גם סעיפים כמו "שיפורים עתידיים בהמצאה יועברו לחברה" חייבים להיכתב בצורה מושכלת ואחראית.

המצב מסתבך עוד יותר כאשר אותו יועץ מייעץ לכמה חברות בנושאים קרובים או דומים. ע"י צימצום ומיקוד נושא הייעוץ ניתן להבטיח כי המצאת היועץ אכן תעבור לחברה הנכונה. רצוי כמובן לשאול את היועץ למי עוד הוא מייעץ ובאילו חוזים הוא מחוייב.

מצב שכיח ובעייתי ביותר הוא העסקת איש סגל אקדמי כיועץ לחברה. מכיוון שאיש הסגל הוא עובד של האקדמיה, ומכיוון שתחום עבודתו באקדמיה רחב ועמום, ומכיוון שחוזה העסקתו באוניברסיטה לרוב מחייב העברת המצאותיו למוסד אקדמי – למוסד האקדמי יש זכויות בהמצאות מרצים, פרופסורים, ואנשי סגל למיניהם. בד"כ יחתום איש הסגל על חוזה הייעוץ תוך הפרה בוטה של חוזה העסקתו באוניברסיטה, בד"כ מתוך פיזור דעת וללא התעמקות בחוזים הסותרים.

מצב זה אינו רצוי ועשוי לגרום לבעיות לא רק למרצה שיתכן ועבר על החוק, אלא גם לחברה שעלולה לשקוע בסכסוך משפטי ארוך וכואב עם המחלקה המשפטית של המוסד האקדמי. בינתיים, המשקיעים עשויים לנטוש את הפרוייקט וחברת ההזנק תינזק.

מוטב לבדוק ולקבל מהמוסד מראש "שחרור לצרכי ייעוץ" עבור נושא הייעוץ. בשלב זה, לפני שהתברר שהיועץ היה שותף להמצאה שעשוייה לגרוף הון, עלות הסכמת המוסד "לשחרר" את היועץ מחובתו החוזית בתקופת הייעוץ תהיה נמוכה בהרבה.

לשיחת יעוץ ראשונית עם עורך פטנטים בתל אביב או חיפה בנושא זכויות קנין ראשוני של יועצים חיצוניים והמצאות מעביד, צרו קשר עם ד"ר מרגנית גולדרייך, עורכת פטנטים, בטלפון : 04-8110007 

 

איפה אנחנו?

הנחיות הגעה

מכיוון צפון, נהריה או הקריות

מרחק נסיעה של כ-4 דקות מלב המפרץ, וכ-9 דקות הליכה.
פונים שמאלה ברמזור אחרי קניון לב המפרץ לרח' האשלג, ממשיכים ישר ועוברים את הכיכר הראשונה, פונים ימינה ברחוב יעקוב מושלי, ונוסעים ישר עד הכיכר הראשונה, הרחוב החוצה הוא יוחנן הסנדלר , חונים בצד ימין לפני הכיכר.

מכיוון דרום או הצ'ק פוסט

מרחק נסיעה של כ-6 דקות מהצ'ק פוסט, כ-18 דקות הליכה מהצ'ק פוסט.
נוסעים ישר לכיוון צפון, הקריות או נהריה, עוברים את הצומת המרכזית שהיא ההצטלבות של דרך העמקים ושדרות ההסתדרות, ומיד אחרי כ-200 מ' מצומת זו פונים ימינה ברח' האשלג. ממשיכים ישר ועוברים את הכיכר הראשונה, פונים ימינה ברחוב יעקוב מושלי, ונוסעים ישר עד הכיכר הראשונה, הרחוב החוצה הוא יוחנן הסנדלר , חונים בצד ימין לפני הכיכר.

יוחנן הסנדלר 15, ת.ד. 25267, חיפה 31251