גולד המכללה הכלכלית בע"מ
הרצאות, סדנאות , קורסים , ספרים וקלטות בנושאי כלכלה ומשפט
רח’ יוחנן הסנדלר 15, חיפה | טלפון: 04-8110007 | goldcollege@gmail.com | gold-c.co.il

פטנטים

מהו פטנט ?

פטנט הוא זכות שימוש בלעדית הניתנת על ידי מדינה לבעל האמצאה. באמצעות זכות זו יכול בעל הפטנט למנוע מאחרים לעשות שימוש, למכור או להציע למכירה את ההמצאה המוגנת בפטנט באותה המדינה.

מהם הקריטריונים לקבלת פטנט?

כדי לקבל פטנט על המצאה, עליה לעמוד בארבעה קריטריונים:
• חדשנות
• יעילות
• ניתנת לשימוש תעשייתי
• בעלת התקדמות המצאתית

על מה לא ניתן לקבל פטנט?

הזכות לפטנט לא חלה על:
• תגלית (כגון גילוי זן חדש של בעלי חיים)
• רעיון שיווקי
• תאוריה מדעית
ברוב המדינות קשה יהיה לקבל פטנט על תוכנות מחשב (אלה לרוב מוגנות מכוח זכות יוצרים).

מה צריך לעשות כדי לקבל פטנט?

כדי לקבל פטנט על המצאה יש להגיש בקשה לפטנט לרשות המטפלת בכך באותה מדינה.
בקשת הפטנט הינה מסמך טכני ומשפטי הכולל:
• פירוט ההמצאה עליה מבוקש הפטנט באופן שיאפשר לבעל מקצוע ממוצע בתחום אליו היא שייכת להבין כיצד לממשה.
• "תביעות" (אחת או יותר) המגדירות במדויק את היקף הבלעדיות הנתבעת על ידי המבקש.
בקשת הפטנט מוגשת לרשות אשר יכולה להעניק את הזכות לבלעדיות במדינה מסוימת (בישראל – רשות הפטנטים). רשות הפטנטים בוחנת את ההמצאה במטרה להעניק פטנט על המצאה ראויה. במידה ובחינת בקשת הפטנט מסתיימת בקבלת פטנט, תתקבל תעודת פטנט על ההמצאה.

מתי מומלץ לערוך חיפוש פטנטים?

מומלץ לממציא לערוך חיפוש או סריקת פטנטים ראשונית
• על מנת לוודא שההמצאה אכן חדשה
• על מנת לאתר פטנטים מתחרים
• במקרים בהם יזם עומד לצאת לשוק עם מוצר חדש. כדאי לו לבדוק שאינו מפר פטנטים של אחרים

מדוע מומלץ לפנות לחיפוש פטנטים מקצועי?

חיפוש כוללני לוידוא חדשנות צריך לכלול חיפוש במאגרי פטנטים, מוצרים, מאמרים מדעיים, ידיעות, פרסומים באינטרנט ומקורות מידע נוספים. במצב קיצוני, פטנט יכול להיות מאויים אפילו על ידי טכנולוגיה עתידית שהוצגה באופן מפורט מספיק בסרט של ג'יימס בונד.
מידענים ועורכי פטנטים, בדרך כלל, מנויים על מאגרי פטנטים בתשלום וניתן לעשות דרכם חיפוש מקצועי בתשלום. במאגרים כאלה ניתן לערוך חיפושים מתקדמים לרבות חיתוכים ואיחודים על פי מילות מפתח, סיווגי פטנטים, שמות ממציאים, שמות בעלי פטנטים  ופרמטרים נוספים.
לאחר ביצוע החיפוש וקבלת תוצאות, ניתן לפנות אל עורך פטנטים ולבקש את חוות דעתו באם הפטנטים או בקשות הפטנט או הפרסומים השונים שנמצאו, מאיימים על החדשנות או ההמצאתיות שבהמצאה החדשה.

מהי בקשת פטנט זמנית – provisional ?

בקשת פטנט זמנית היא בקשת פטנט לכל דבר שניתן להגיש בארה"ב, בעלות מוזלת.
בקשת פטנט רגילה בנויה מתקציר, תחום טכני של ההמצאה, רקע, תיאור של ההמצאה, שרטוטים ותביעות, ואילו בקשת פטנט זמנית יכולה להכיל תיאור ושרטוטים בלבד.
בקשת פטנט זמנית מאפשרת לממציא לקבל תאריך בכורה ולחשוף את ההמצאה מבלי לחשוש מגניבתה. לאחר שנה, פגה תקופת הבקשה הזמנית. על מנת לשמור על תאריך הבכורה, יש להגיש בקשת פטנט רגילה עד לתאריך סיום השנה. במידה ולאחר שנה לא הוגשה בקשת פטנט רגילה על סמך הבקשה הזמנית, בקשת הפטנט הזמנית נמחקת והממציא כאילו שלא הגיש בקשה כלל. בקשות זמניות אינן מתפרסמות במידה והן ננטשות.

מהי בקשת פטנט בינלאומית – Patent Cooperation Treaty – PCT ?

אמנת ה-PCT היא אמנה בינלאומית שנחתמה על ידי רוב מדינות העולם ומאפשרת הגשת בקשת פטנט אחת לרשות ה- PCT, במקום להגיש בקשות רבות למדינות השונות ובשפות שונות. המטרה העיקרית בהגשת בקשת PCT היא לדחות את מועד הגשת הבקשות המקבילות בתום שנת אמנת פריז.
• לאחר כ – 6 חודשים (18 חודשים מתאריך הבכורה) מיום הגשת הבקשה הבינלאומית נערך חיפוש בינלאומי על ידי רשות פטנטים מוסמכת, ומוגש דו"ח חיפוש בינלאומי וחוות דעת על פטנטביליות למגיש הבקשה.
• במהלך תקופת ה-PCT ניתן לבקש בחינה מוקדמת לפטנט כאשר הבחינה היא אופציונאלית.
• כעבור 30 חודשים מתאריך הבכורה, הממציא או היזם צריך להחליט באילו מדינות בעולם הוא מעוניין לרשום את בקשת הפטנט, ולהגיש בקשות פטנט מסודרות במדינות בהן הוא מעוניין בהגנה פטנטית.

מהו היתרון הבולט בהגשת PCT?

בין יתרונות ה- PCT הוא השגת דחייה לכניסה לשלב הלאומי. בהגשת PCT הממציא למעשה "קונה" 18 חודשים נוספים מעבר לאמנת פריז ודוחה את הגשת מועד בקשות הפטנט המקבילות במדינות השונות בעולם. הממציא מקבל ארכה להגשת בקשות הפטנט המקבילות של 30 חודש מתאריך הבכורה, לעומת 12 חודשים למי שאינו בוחר בהגשת PCT. ארכה זו מאפשרת להתקדם בפיתוח, לגייס משקיעים נוספים, לערוך מחקר שווקים מעמיק ולקדם תהליכים במקביל.

לשיחת יעוץ ראשונית ללא תשלום, פנו לד"ר מרגנית גולדרייך, עורכת פטנטים , בעלת נסיון מקיף ומוכר בעריכה ורישום פטנטים בקנה מידה ארצי ובינלאומי, ובניהול תיקי קניין רוחני לחברות ופרטיים,  בטלפון מס' : 04-8110007.

 

איפה אנחנו?

הנחיות הגעה

מכיוון צפון, נהריה או הקריות

מרחק נסיעה של כ-4 דקות מלב המפרץ, וכ-9 דקות הליכה.
פונים שמאלה ברמזור אחרי קניון לב המפרץ לרח' האשלג, ממשיכים ישר ועוברים את הכיכר הראשונה, פונים ימינה ברחוב יעקוב מושלי, ונוסעים ישר עד הכיכר הראשונה, הרחוב החוצה הוא יוחנן הסנדלר , חונים בצד ימין לפני הכיכר.

מכיוון דרום או הצ'ק פוסט

מרחק נסיעה של כ-6 דקות מהצ'ק פוסט, כ-18 דקות הליכה מהצ'ק פוסט.
נוסעים ישר לכיוון צפון, הקריות או נהריה, עוברים את הצומת המרכזית שהיא ההצטלבות של דרך העמקים ושדרות ההסתדרות, ומיד אחרי כ-200 מ' מצומת זו פונים ימינה ברח' האשלג. ממשיכים ישר ועוברים את הכיכר הראשונה, פונים ימינה ברחוב יעקוב מושלי, ונוסעים ישר עד הכיכר הראשונה, הרחוב החוצה הוא יוחנן הסנדלר , חונים בצד ימין לפני הכיכר.

יוחנן הסנדלר 15, ת.ד. 25267, חיפה 31251